Wersja językowa:

Gazeta Montessori

Zapraszamy do lektury naszej szkolnej gazety. Jest ona przeznaczona zarówno dla uczniów i rodziców, ale także dla wszystkich, którzy są zainteresowani metodą Montessori i nauki w MCEM. Znajdziecie w niej aktualne informacje z życia naszych placówek, materiały poradnikowe oraz rekomendacje dotyczące ciekawych wydarzeń w Warszawie, związanych z pasjami młodych ludzi.

WYBÓR DROGI ŻYCIOWEJ, CZYLI CO NAS CZEKA PO MATURZE

Powyższy dylemat dotyczy już części naszych uczniów. Studiować warto, to nie ulega wątpliwości. Ale czym się kierować podczas wyboru kierunku studiów? Sercem czy rozumem? Na ile nasze pasje mogą determinować taką decyzję? Jak ważny jest świadomy wybór i analiza rynku pracy? W poniższym tekście postaramy się naświetlić tę tematykę.

Nawet w samej Warszawie oferta studiów oszałamia - mamy do wyboru wszelkie możliwe kierunki i specjalności, a uczelnie kuszą dodatkowymi możliwościami i atrakcjami. Dodatkowo, jest otwarta droga na studia w Europie i Stanach Zjednoczonych, gdzie poziom nauczania jest dużo wyższy. Ale punktem wyjścia nie powinno być gdzie studiować, ale to, co chcemy w życiu robić – pomyłka w tym zakresie może mieć przykre konsekwencje.

Zacznijmy od popularnego pomysłu na karierę wśród współczesnych nastolatków – wielu z nich chciałoby zawodowo zajmować się e-sportem, czyli grać w gry komputerowe i tak zarabiać na życie. Pomysł genialny w swej prostocie, ale… relacje ze zmagań pro-gamerów nie pokazują najczęściej całej prawdy o tym zjawisku. A prawda jest okrutna – tylko niewielki odsetek zawodowych graczy, jest w stanie się z tego utrzymać. Nawet nie trzeba studiować, ale trzeba się liczyć z tym, że kariera pro-gamera kończy się równie szybko, jak prawdziwego sportowca. Co potem? Weźmy pod uwagę też nasze lokalne warunki – w Polsce nie ma zbyt wielu majętnych sponsorów, przez co konkurencja jest mordercza i tylko na nielicznych czeka splendor, sława i trochę kasy. Gry komputerowe traktowane z odpowiednim dystansem, to kapitalna pasja, ale w zanadrzu, czy wręcz na pierwszym planie warto mieć coś innego, więc może nie pro-gamer, ale… prawnik, lekarz albo menadżer sportu 

Wybierając studia nie należy sugerować się aktualną modą. Z umiarem warto także traktować opinie najbliższych, chyba że absolutnie im ufamy. Najważniejsze jest, to co my tak naprawdę myślimy i w czym najlepiej się czujemy. Dlatego warto zadać sobie kilka pytań typu: w czym jestem najlepszy? Jaka jest moja pasja lub hobby? Jakie są moje ulubione przedmioty w szkole? Czego nie lubię? Co chciałbym robić w przyszłości? Czy wolę pracować z komputerem czy z ludźmi? Trzeba przy tym pamiętać, że wybór najprostszej drogi nie zawsze jest najlepszym wyborem. Jeśli coś nie przychodzi nam tak łatwo jakbyśmy tego chcieli, nie oznacza to od razu, że się do tego nie nadajemy. Pamiętajmy, że ciężka praca popłaca.

Nasze zainteresowania i preferencje są kluczowe przy wyborze studiów. Jednak ważne, żebyśmy posiadali obiektywną wiedzę na temat kierunku i przyszłego zawodu, na który chcemy się zdecydować. Musimy wiedzieć, co kryje się pod chwytliwymi i modnymi nazwami kierunków oferowanych przez uczelnie. Dogłębne zbadanie tematu przed wyborem studiów pozwoli nam później uniknąć wielkich rozczarowań.

Warto również zapoznać się z aktualną sytuacją na rynku pracy. Należy sprawdzić na jakich specjalistów jest największe zapotrzebowanie, a jakimi rynek jest już przesycony. Wprawdzie może to wydawać się odległą perspektywą, a trendy się zmieniają, ale ich świadomość i np. lektura analiz rynku pracy, może nam w przyszłości bardzo pomóc.

Przy wyborze konkretnej uczelni warto sprawdzić ich rankingi, poszukać informacji w internecie, dowiedzieć się, co uczelnia oferuje oprócz minimum programowego. Należy również zwrócić uwagę na profil uczelni, czy jest to uczelnia techniczna, ekonomiczna, humanistyczna czy artystyczna. Te same kierunki oferowane są na różnych uczelniach, np. architekturę i grafikę można studiować na uczelni politechnicznej i artystycznej. Matematykę na uniwersytecie, tudzież na politechnice. Handel zagraniczny na uczeni ekonomicznej lub humanistycznej. Profil uczelni wpływa na program studiów, dlatego warto zapoznać się z nim i dokonać wyboru uczelni najbardziej zgodnego z naszymi oczekiwaniami.

Nasi uczniowie mają jeszcze trochę czasu na takie decyzje, ale ci najstarsi już powinni zacząć patrzeć na siebie krytycznie pod kątem dorosłego życia. Kluczowe znaczenie mają nasze życiowe pasje i zainteresowania. Świetnie, jak pokrywają się ze szkołą, ale niestety najczęściej tak nie jest. Ci, którzy jeszcze się wahają przy odpowiedzi na pytanie o pasje, powinni zacząć bacznie się przyglądać światu wokół nas i swoim rówieśnikom. Wtedy znajdą coś dla siebie i nawet jak nie będą zbyt oryginalni, wkrótce rozwiną skrzydła i ujrzą znacznie wyraźniej swoją przyszłość. Nieszczęściem wielu ludzi jest fakt, że nie lubią swojej pracy i dosłownie męczą się w dorosłym życiu, nawet jak zarabiają krocie. To właśnie młodzieńcze pasje i zainteresowania pozwalają nam pójść w życiu najlepszą dla nas drogą.

O roli i zaletach metody Montessori w wyborze drogi życiowej opowiada Katarzyna Zwierzchowska – Dyrektorka MCEM Montessori.

- Jak w metodzie Montessori są wspierane i rozwijane pasje uczniów?

Metoda Montessori daje dzieciom możliwości ciągłego eksplorowania, działania, sprawdzania się.  W naszej szkole nauczyciele pomagają uczniom odkrywać ich zainteresowania, pasje i mocne strony podczas wspólnego budowania Profilu Ucznia. Dodatkowo nasi uczniowie mogą rozwijać swoje zainteresowania i pasje w ramach bogatej oferty zajęć dodatkowych i pozalekcyjnych. Oferujemy zajęcia plastyczce, muzyczne,  naukowe i rozwijające twórcze myślenie. 

- Na którym etapie pojawia się zagadnienie wyboru studiów i drogi życiowej?

Pobudzanie i rozwijanie zainteresowań sprzyja myśleniu o przyszłej drogi życiowej, ale poważniejsze wybory zaczynają  się  najczęściej  pod koniec szkoły podstawowej.

- Jak te wątki są realizowane w praktyce / programie / projektach?

Realizacja programu Metodą Projektu nie tylko pomaga w przyjazny sposób uczniom przyswoić  wiedzę, ale także kształtuje takie umiejętności jak skuteczna komunikacja, współpracą w zespole oraz wspiera rozwój samoświadomości. Co za tym idzie, uczniowie którzy lepiej znają siebie dokonują bardziej świadomych wyborów dotyczących dróg życiowych.

- W jaki sposób metoda Montessori przygotowuje młodzież do dorosłego życia  

Montessori to edukacja do życia, to znaczy że już od najmłodszych lat program koncentruje się na podejmowaniu takich działań, które wspomagają  nabywanie jak najbardziej praktycznych, życiowych umiejętności. Przydatność  w życiu dorosłym jest też częstym kryterium doboru kształtowanych u uczniów umiejętności, dlatego nasi uczniowie gotują, pieką, szyją, prowadzą szkolne ogródki, ale też własne szkolne przedsiębiorstwa, np. szkolny sklepik nabywając w ten sposób wiedzy i umiejętności, których nie nauczy ich żadna szkoła.

JUŻ NIEDŁUGO NASI UCZNIOWIE BĘDĄ MIELI ZAPEWNIONĄ MOŻLIWOŚĆ ZDAWANIA MIĘDZYNARODOWEJ MATURY – CZYM ONA JEST I JAKIE KORZYŚCI NIESIE?

Matura międzynarodowa (IB) jest częścią programu edukacyjnego stworzonego przez genewska fundację International Baccalaureate. Obecnie program jest prowadzony przez około 4000 szkół na całym świecie, w tym kilkadziesiąt w Polsce.

Przygotowanie do matury IB wygląda tak samo na całym świecie, niezależnie od tego w jakim kraju jest przeprowadzana. Dwuletni program nauczania odpowiada poziomowi nauczania w polskim liceum ogólnokształcącym. Wszystkie przedmioty realizowane przez przyszłych maturzystów jest w całości realizowane w języku obcym. Najczęściej jest to oczywiście język angielski, choć zdarza się, że uczniowie wybierają język francuski lub hiszpański. W Polsce nauka w liceum ogólnokształcącym trwa trzy lata, dlatego uczniowie podchodzący do matury międzynarodowej rozpoczynają program nauczania po pierwszej klasie. W większości szkół w Polsce pierwszy rok w liceum to tak zwane pre-IB. Podczas roku szkolnego uczniowie realizują polską podstawę programową oraz mają kilka, a nawet kilkanaście lekcji języka obcego w tygodniu.

Na początku dwuletniego programu uczeń wybiera 6 przedmiotów z każdej grupy, zgodnie ze swoimi zainteresowaniami. Wybór przedmiotów jest kluczowy i wiążący, ponieważ z każdego z nich będzie trzeba zdać egzamin maturalny. Uczeń ma obowiązek realizować połowę przedmiotów na poziomie rozszerzonym, a resztę na poziomie podstawowym (maksymalnie można wybrać 4 przedmioty na rozszerzeniu, a pozostałe na podstawie).

Pierwsza z grup przedmiotów to język podstawowy, czyli w przypadku naszego kraju jest to język polski. Program nauczania obejmuje również kurs literaturoznawstwa. Matura IB z języka podstawowego to jedyny egzamin, który nie jest przeprowadzany w języku obcym dla ucznia. Kolejna grupa przedmiotów to język obcy, który można realizować od podstaw lub od poziomu B, czyli higher level. Trzecią grupę obejmuje przedmioty z zakresu nauk społecznych. Tutaj można wybrać historię, geografię, ekonomię, technologię informacyjną, a nawet antropologię. Nauki doświadczalne to kolejna grupa przedmiotów. Uczniowie mogą wybrać spośród przedmiotów ścisłych, czyli chemii, fizyki, biologii, nauki o środowisku czy technologii projektowania. Piąta grupa to matematyka, której można się uczyć na trzech poziomach. Ostatnia grupa przedmiotów związana jest ze sztuką. Można tutaj skupić się na zgłębianiu zagadnień związanych z malarstwem, filmem czy muzyką. Szósta grupa przedmiotów jest jednak często omijana przez uczniów – regulamin programu dopuszcza możliwość zrezygnowania z tej grupy na rzecz jednego z przedmiotów z pięciu pozostałych.

Przed przystąpieniem do matury uczniowie są zobligowani do odbycia:

- 150 godzin CAS (Creativity, Activity, Service), czyli z angielskiego twórczość, działanie, pomoc - są to akcje prospołeczne, wolontariat, zajęcia artystyczne czy proekologiczne;
- 100 godzin TOK (Theory of Knowledge) – zajęć z krytycznego i naukowego podejścia do zagadnień. Na koniec kursu należy napisać esej i przeprowadzić prezentację na wybrany przez siebie temat.

Dodatkowo, uczeń ma obowiązek napisać esej (tak zwany extended essay) na podstawie własnych badań pod kierunkiem nauczyciela prowadzącego.

WIDOWISKOWE POKAZY CHEMICZNE W MCEM | styczeń 2019

O inicjatywie i kulisach wydarzenia opowiada Pan Wojtek, nasz nauczyciel chemii:

Dla mnie chemia to narzędzie realizowania powołania nauczycielskiego - ciekawy, praktyczny przedmiot - nie zawsze doceniany i lubiany. Zawsze staram się zarazić dzieci i młodzież pasją do nauki i chemii. W MCEM jedni się już nią interesują, inni dopiero zaczynają przygodę. Generalnie widzę wiele przeszkód w systematycznym nauczaniu i poznawaniu tajemnic chemii. Są nimi np.  tempo naszego życia i różne inne „poznawcze” pokusy, otaczające nasze dzieci.

Dużo rozmawiamy o przyszłości, o perspektywach jakie daje wiedza chemiczna, o możliwościach rozwoju w kierunku medycyny, weterynarii, ochronie środowiska - a więc tych bardzo "humanistycznych" kierunkach. W klasach IV-VI powołano zajęcia dodatkowe – są one dobrowolne. Nasze plany rodzą się zazwyczaj spontanicznie, a ja chętnie wychodzę naprzeciw sugestiom i potrzebom dzieci. W dłuższej perspektywie myślimy o warsztatach dla dzieci grupy wczesnoszkolnej i przedszkolakach, a także o corocznym Dniu Chemii.

Polski przemysł kosmiczny? To nie science-fiction

Jeszcze do niedawna o przemyśle kosmicznym w Polsce mówiło się z przymrużeniem oka. Obecnie ten sektor polskiego przemysłu stał się już rzeczywistością. Coraz więcej polskich firm jest działa w branży kosmicznej, a opracowywane przez nie technologie wykorzystują światowi giganci.

Wszystko zaczęło się od przystąpienia do Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) w 2012 roku. Krajowe firmy otrzymały od tego czasu finansowanie w wysokości kilkudziesięciu milionów euro, co stanowiło silny impuls do rozwoju. Polski sektor kosmiczny rośnie w siłę. Jeszcze dwa lata temu na rynku istniało blisko 30 firm, które same identyfikowały się z branżą kosmiczną. Obecnie jest ich już ponad 300, a tylko w ubiegłym roku Polacy złożyli skutecznie ponad 171 aplikacji do Europejskiej Agencji Kosmicznej.

Polscy naukowcy są też coraz bardziej aktywni. Ostatnim sukcesem polskiego przemysłu był udział w misji NASA InSight gdzie firma Astronika zbudowała unikatowe urządzenie w skali światowej do penetracji powierzchni Marsa - Kret HP3.

Koordynacją tego sektora zajmuje się Polska Agencja Kosmiczna, która na w planach wysłanie polskiego kosmonauty na orbitę po roku 2025. Tak więc już dzisiaj nasi uczniowie mogą zacząć marzyć o podróżach kosmicznych i to też nie będzie science-fiction, taką mamy nadzieję.

Więcej informacji: https://polsa.gov.pl | www.space24.pl

Metoda Montessori w wychowaniu i edukacji nastolatka

Okres adolescencji przypadający na czas pomiędzy 12 a 18 rokiem życia charakteryzuje się w szczególności intensywnym rozwojem społecznym. Jest to czas stawania się dorosłym, poznawania świata dorosłych, analizowana zasad, które tym światem rządzą z jednoczesnym pozostawaniem jeszcze „jedną nogą” w idealistycznym świecie dziecięcym. To trudny czas dla samego adolescenta, jak  i jego otoczenia.  Z punktu widzenia neurodydaktyki to też czas „przebudowy” mózgu. Ja często porównuję to do budowy nowej autostrady – nie ma już tej starej drogi, ale nie ma jeszcze tej wspaniałej, nowej autostrady i do tego każdego dnia obowiązuje inna organizacja ruchu. Jak się tu nie pogubić? Do czego się odnosić?

Edukacja Montessori zawsze stara się dostosowywać do rozwojowych potrzeb ucznia i dlatego w szkołach Montessori w czasie, kiedy umysł nastolatka dysponuje dużą pamięcią operacyjną, ale słabo uczy się na pamięć, uczy treści poprzez wspólne działanie, praktykę  i aplikację na wzór świata dorosłych.  W szkołach MCEM w tych etapach edukacyjnych  Uczniowie pracują w oparciu o wspólne  projekty, działania prospołeczne, szukając rozwiązać realnych problemów tego świata, jak np. smog czy efekt cieplarniany lub razem zastanawiają się czy tolerancja i wolność mają  jakieś granice, a jeśli tak, gdzie one są.

W tym czasie ważne jest też poznawania samego siebie, kształtowanie umiejętności miękkich, tj. np. proaktywność  i synergia w działaniu, skuteczna, empatyczna komunikacja, zdolność do identyfikowania swoich zasobów i korzystania z nich, zdolność do pracy indywidualnej i grupowej. Na to wszystko jest miejsce w szkole Montessori.

Wydaje mi  się, że istota zagadnienia - celowo nie nazywam tego problemem, bo nim nie jest – leży właśnie w zmieniających się potrzebach rozwojowych adolescentów i niedopasowanych do tych potrzeb  treściach programów nauczania  i formach ich realizacji.

Młodzi ludzie chcą być razem, chcą dyskutować, chcą eksperymentować, chcą działać. Chcą poczuć jak to jest być tym dorosłym ( nie koniecznie od razu myśląc o używkach czy seksie).  Szkoła nie odpowiada na ich potrzeby, więc  biorą sprawy w swoje ręce i robią to jak umieją najlepiej. Niestety, najczęściej poza szkołą, często błądząc. Nie ma przy nich dorosłego, którego potrzebują, ale nie belfra tylko coacha/mentora. Dzieje się tak, bo SYSTEM nie jest dostosowany do potrzeb młodych ludzi, a jego twórcy ignorują odkrycia najnowszych badań dotyczących tego jak uczy się człowiek w różnych etapach swojego życia.

Autorką tekstu jest Katarzyna Zwierzchowska, dyrektorka MCE Montessori

Álvaro Bilbao - Mózg dziecka.
Przewodnik dla rodziców

Tłumaczenie: Zbigniew Zawadzki

Wydawnictwo: Bukowy Las
 


W trakcie pierwszych sześciu lat życia mózg dziecka dysponuje możliwościami, których nie będzie mieć już nigdy potem. Alvaro Bilbao, doktor psychologii, neuropsycholog i ojciec trójki dzieci dowodzi, jak wiedza na temat dziecięcego mózgu może znacząco pomóc w budowaniu głębokich i satysfakcjonujących relacji między rodzicami i dziećmi.

Ten praktyczny i ciekawy przewodnik dla rodziców i wychowawców, napisany żywym i bardzo przystępnym językiem, podsumowuje współczesną wiedzę psychologiczną, która pomaga wspierać dzieci w ich intelektualnym i emocjonalnym rozwoju.


Fragment wstępu:

Najważniejszym okresem w życiu nie są studia uniwersyteckie, lecz wiek najwcześniejszy: od narodzin do szóstego roku życia -  MARIA MONTESSORI

W każdej dorosłej osobie dzieci budzą wyjątkowe uczucia. Dziecięce miny, niekłamana radość i niewinność potrafią poruszyć nas bardziej niż jakiekolwiek inne doświadczenie życiowe. Dzieci z łatwością nawiązują bezpośredni kontakt z bardzo szczególną częścią nas samych: z tym dzieckiem, którym kiedyś byliśmy i które wciąż jeszcze w nas siedzi. Całkiem możliwe, że w ostatnich dniach i my mieliśmy ochotę zaśpiewać na ulicy, nawymyślać szefowi albo poskakać w deszczowy dzień w kałuży, ale nie zrobiliśmy tego z poczucia odpowiedzialności albo ze wstydu. Przebywać w towarzystwie dziecka to doświadczenie ogromnie cenne, bo właśnie wtedy udaje nam się skomunikować z tą wyjątkową częścią siebie: z zaginionym dzieckiem, które w tylu najrozmaitszych chwilach życia pragniemy odnaleźć i które prawdopodobnie jest najlepszą częścią każdego z nas. (...)

Przed nami rekrutacja 2019/2020… to kolejna okazja, by do naszych placówek trafili wspaniali młodzi ludzie, chcący rozwinąć skrzydła w przyjaznym dla nich miejscu. Oferujemy znacznie więcej niż tylko zwykłą naukę, a w zamian oczekujemy jedynie zaangażowania i ambicji. Nasz proces rekrutacyjny ma za zadanie wyłowić ponadprzeciętne jednostki, ale nie faworyzuje nikogo. Poniżej prezentujemy naszą filozofię naboru nowych uczniów oraz wszelkie detale dotyczące tego procesu. 

Jesteśmy zespołem nauczycieli zainspirowanych pedagogiką Montessori, stworzoną na początku XX wieku i stale rozwijaną w duchu najnowszych humanistycznych trendów wychowania oraz edukacji dzieci i młodzieży. Różnimy się od zwykłych szkół i w tym tkwi nasz niezaprzeczalny sukces. Jesteśmy specjalistami odkrywającymi wszechstronność i komplementarność pedagogiki Montessori. My nie tworzymy szkolnej iluzji, ale wychowujemy kolejne pokolenia świadomych siebie wspaniałych młodych osób, przed którymi świat staje otworem. Jesteśmy także rodzicami, którzy na co dzień widzą jak metoda Montessori wpływa na rozwój naszych dzieci. Chcemy, żeby nie bały się wyzwań i wchodziły w życie bez kompleksów. Uczymy je zadawać trudne pytania i szukać sensu w zawiłościach naszego świata. Bo nieustanne poszukiwanie prawdy, to esencja metody Montessori.

Korzystamy z profilowania nauczania, najlepiej wykorzystując potencjał naszych uczniów. To samo dotyczy matury – można ją indywidualnie dopasować do możliwości i oczekiwań każdego ucznia. Plan zajęć jest dostosowany do potrzeb uczniów, a organizacja zajęć sprawia, że każdy uczeń ma czas na rozwijanie swoich indywidualnych zainteresowań i pasji. Przede wszystkim, oferujemy wysoki poziom edukacji – nie tracimy czasu na przeciętność i nudę. Takich właśnie uczniów pragniemy – ambitnych, ciekawych świata, pracowitych oraz chcących uczynić swe życie wyjątkowym. Absolwentami szkół Montessori są giganci cyfrowego świata, czyli założyciele Google Larry Page i Sergey Brin oraz twórca Amazona Jeoff Bezos. To samo dotyczy genialnego pisarza-noblisty Gabriela Garcia Marqueza oraz młodych brytyjskich książąt Williama i Harry’ego.

 Nauczyciele i wychowawcy to nasz największy atut. W każdej klasie pracuje co najmniej jeden, który posiada przygotowanie do pracy metodą Montessori, co gwarantuje najwyższy poziom nauczania i pełne zaangażowanie w jego proces. W ramach współpracy z MCEM kończą Trening Skutecznego Nauczyciela (komunikacja bez przemocy). W swej pracy z uczniami realizują swoje pasje. Podstawą edukacji jest dla nich relacja  indywidulana z uczniem. Lubią uczyć aktywnie, kreując tzw. sytuacje dydaktyczne dla uczniów. Interesują się pro-aktywnym nauczaniem opartym o najnowsze badania w zakresie neuropsychologii i zdobycze technologii informacyjnych.

Szkoła  posiada własny autorski program nauczania, a edukacja prowadzona jest metodą projektów – to unikalne podejście pozwala lepiej przyswajać wiedzę i zdobywać ją nie tylko w formie nużącej teorii. Oferujemy pełną gamę zajęć pozalekcyjnych, w tym praktykę przedsiębiorczości, co zdecydowanie  ułatwia młodzieży start w dorosłe życie. Umożliwiamy też poznanie pracy w wolontariacie, co znakomicie rozwija społeczną wrażliwość naszych uczniów. Szkoła posiada nowoczesne zaplecze techniczne: laboratorium chemiczne, pracownię plastyczną, bezprzewodowy Internet, e-dziennik, ksero i aneks kuchenny. A przede wszystkim znajduje się w bardzo przyjemnym otoczeniu, czyli  zaledwie 150 m. od Lasu Kabackiego.

HARMONOGRAM NASZEGO PROCESU REKRUTACYJNEGO: 

Zgłoszenie kandydata: do 23 marca 2019 r.
- drogą elektroniczną wypełniając formularz na stronie: http://mcem.pl/rekrutacja
- lub na adres email: rekrutacja@mcem.pl

Etap I - egzamin wstępny: od 11 lutego do 25 marca 2019 r w godz. 14:00-16:00 w każdy poniedziałek (wcześniej należy wysłać zgłoszenie drogą elektroniczną)
- wyniki egzaminu: w ciągu tygodnia od egzaminu

Etap II - spotkanie i autoprezentacja plus rozmowa z kandydatem i rodzicami
- autoprezentacja: Jak widzę siebie za 10 lat? | 5 minut, forma dowolna

Etap III – dostarczenie do szkoły dokumentów kandydata (świadectwa ukończenia szkoły i zaświadczenia o wynikach sprawdzianu ósmoklasisty – kopia poświadczona za zgodność z oryginałem) 

Końcowe wyniki:  26 czerwca 2019 r. (drogą elektroniczną)


POBIERZ WERSJĘ PDF GAZETY MONTESSORI