Zajęcia z psychoedukacji prowadzone są w interaktywny sposób, w pełnym kontakcie z grupą. Warsztatowy charakter współpracy dostarcza młodzieży doświadczeń, z których potem sami wyciągają wnioski oraz mają możliwość dokonania własnych refleksji, przemyśleń.
W programie zajęć są między innymi:
- Integracja zespołu klasowego – praca nad poczuciem przynależności i budowania pozytywnego wizerunku ucznia szkoły Montessori.
- Program Co wiele głów, to nie jedna -polegający na rozwijaniu umiejętności współpracy w zespole.
- Program Profilaktyka przemocy, czyli o dobrym traktowaniu się nawzajem, wzbudzaniu empatii i wrażliwości na innych oraz o zachowaniach prospołecznych.
- Program Profilaktyka uzależnień, czyli o zagrożeniach w otaczającym świecie dotyczących używek oraz niebezpieczeństw w sieci.
Program Wychowanie do osobistego rozwoju. Podstawowym celem programu jest rozwijanie kompetencji miękkich i umiejętności osobistych młodzieży, takich jak: asertywność, inteligencja emocjonalna, kreatywność, poczucie własnej wartości, samodzielne podejmowanie decyzji, wyznaczanie celów, produktywność, radzenie sobie z emocjami, komunikacja interpersonalna, planowanie kariery.
Program dla licealistów:
Najważniejsze decyzje, które podejmuje każdy nastolatek
- SZKOŁA – Co zamierzasz zrobić w sprawie swojego wykształcenia?
- PRZYJACIELE -Jakich przyjaciół wybierasz i jakim Ty jesteś przyjacielem?
- RODZICE – Czy znajdujesz wspólny język ze swoimi rodzicami?
- RANDKI – Z kim się będziesz umawiać?
- UŻYWKI – Co zrobisz w sprawie papierosów, alkoholu i narkotyków?
- POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI – Czy zdecydujesz się polubić samego siebie?
Program 7 nawyków skutecznego nastolatka
- NAWYK 1 BĄDŹ KOWALEM SWOJEGO LOSU – weź odpowiedzialność za swoje życie;
- NAWYK 2 ZACZYNAJĄC COŚ, OKREŚL SOBIE CEL DZIAŁANIA – określ swoją misję i cele swojego życia;
- NAWYK 3 NAJPIERW NAJWAŻNIEJSZE– ustalaj priorytety, zaczynaj od spraw najważniejszych;
- NAWYK 4 PRZYJMUJ STRATEGIĘ WYGRANA-WYGRANA – załóż, że każdy może odnaleźć sukces.
- NAWYK 5 STARAJ SIĘ NAJPIERW ZROZUMIEĆ, POTEM BYĆ ZROZUMIANYM – słuchaj uważnie innych ludzi.
- NAWYK 6 DĄŻ DO SYNERGII – współpracuj z innymi, osiągniesz więcej.
- NAWYK 7 PAMIĘTAJ O OSTRZENIU PIŁY – regularnie regeneruj swoje siły.
Ważnym celem psychoedukacji jest to aby młody człowiek mógł myśleć o sobie z pełnym przekonaniem w taki sposób: Jestem myślącym, współpracującym, aktywnym i wytrwałym człowiekiem, a także…..
– interesuję i orientuję się otaczającym mnie światem;
– sprawnie i samodzielnie formułuję swoje opinie w kwestiach światopoglądowo-społecznych zarówno ustnie jak i pisemnie, potrafię je uzasadnić logiczne i/lub uwzględniając swój własny system wartości;
– podejmuję społeczne wyzwania, szukam i zachęcam innych do odnajdywania wspólnych rozwiązań w poczuciu odpowiedzialności za słabszych społecznie ode mnie,
– używam na co dzień i promuję efektywną komunikację, mediuję;
– znam oraz mam predyspozycję, by stosować zasady przywództwa (kierowania innymi);
– potrafię sformułować swoją życiową misję;
– w życiu posługuję się planem;
– jestem wytrwałym i odpowiedzialnym obywatelem;
– działam na rzecz innych ludzi, jestem aktywny w życiu społecznym (podejmuję wyzwania, prezentuję postawę obywatelską, uczestniczę w działaniach wolontariatu) na szerszym polu niż moje najbliższe otoczenie.